Jak na budování dětského pokoje
Pondělí | 30.3.2009
Že děti tráví v dětském pokoji, který jim poskytuje útočiště a vlastní prostor v rámci bytu, většinu svého volného času, o tom není pochyb. Proto bychom při jeho zařizování neměli brát v úvahu jen vkus dospělých, ale zejména potřeby a zájmy dětí.
Dětský pokoj vybavujte s dětmi
Že děti tráví v dětském pokoji, který jim poskytuje útočiště a vlastní prostor v rámci bytu, většinu svého volného času, o tom není pochyb. Proto bychom při jeho zařizování neměli brát v úvahu jen vkus dospělých, ale zejména potřeby a zájmy dětí.
Dětský pokoj ale neslouží našim ratolestem jen jako herna a ložnice. Pokud nemáme k dispozici samostatnou šatnu, což je zejména ve stísněných prostorách bytů pravděpodobné, je třeba v dětském pokoji počítat také s úložnými prostory pro neustále se rozšiřující potřeby pro dětské koníčky, šatními skříněmi a pracovní plochou, kterou čím dál častěji budou využívat starší, a tedy samostatnější školáci. Všechny tyto nutnosti je třeba skloubit, aby dětský pokoj nevypadal jako sklad a žádná z ploch určených pro rozličné aktivity v průběhu dne se nerozpínala na úkor jiné.
Postel
Nejvýznamnějším kusem nábytku, bez něhož se neobejde žádný pokojík, je samozřejmě postel. Zatímco ohrádka pro malé děti zabírá jen málo místa, kolem třetího roku věku už je třeba počítat s větším místem a pořídit postel s rozměry pro dospělé. Ta dítěti umožňuje nejen pohodlné spočinutí po náročném dni, ale také skrýš pro plyšáky, polštáře s pohádkovými motivy a hračky, bez kterých se při usínání nemůže obejít.
Ovšem tou nejzásadnější součástí postele není rám, jenž určuje velikost, ale rošt a zejména matrace. Při výběru roštu je vhodné pořídit takový, který umožňuje polohování alespoň v horní části těla. Ten oceníte hlavně tehdy, když má dítě rýmu a špatně se mu dýchá - pak je dobré nechat ho spát s hlavou výš. Ještě důležitější je matrace, která musí podpírat vyvíjející se dětskou páteř a poskytovat jí dostatečný komfort a zdravé formování. Neměla by být ani příliš měkká, ani příliš tvrdá a měla by kopírovat křivky těla. Zároveň musí umožňovat výměnu vzduchu a odvod vlhkosti.
Pracovní prostor
Stůl a židle nejsou sice pro děti předškolního věku nezbytností a také mladší školáci budou psát úkoly častěji v obýváku nebo jídelně, kde je mají rodiče po ruce, ale máte-li dostatek prostoru, můžete jimi pokojík vybavit brzy - tvořivé děti plochu stolu nebo pracovní desky jistě rády využijí při modelování, kreslení, stříhání, lepení a dalších činnostech. V takovém případě zvolte řešení, které poroste s dítětem, a hledejte výškově nastavitelné nohy nebo počítejte s tím, že budete muset k samostatné desce dokupovat nohy, které pracovní plochu zvýší. Totéž platí i pro stoličku nebo židli.
Zatímco dospělí si kupují židli do pracovny na dlouhé roky, dítě potřebuje variabilní model, který se dá výškově nastavit, a navíc napomáhá správnému držení těla. Stůl by měl poskytovat dostatek prostoru zejména pro komfort při práci, ale také pro snadné rozmístění psacích a kreslicích pomůcek. Správné a dostatečné osvětlení pracovní plochy jistě není třeba zmiňovat.
Úložný prostor
Při plánování úložných prostor je třeba počítat s dvěma hlavními funkcemi skříní, poliček, šuplíků a komod: měly by sloužit k ukládání oblečení a hraček. Skříněmi je možné vybavit dětský pokoj na dlouhou dobu, pokud mají přizpůsobitelnou výšku poliček, protože jak dítě roste, můžeme mu přístup k jednotlivým sekcím skříně upravovat.
Čím dříve si bude moci dítě oblečení samo ukládat a vyndávat, tím dříve se naučí samostatnosti. K uložení hraček dobře využijeme nejrůznější prostory, které mohou být součástí šatní skříně nebo i samostatných skříněk, ale mohou být umně schované také třeba v zásuvce pod postelí. Zejména v malých bytech je třeba využít každý myslitelný prostor. Pomůcky pro tvořivé aktivity uložíme do zásuvek u stolu. A nezapomeneme ani na poličky na knihy, kterých by děti měly mít v pokoji dostatek už od útlého dětství.
Výběr vybavení dětského pokoje vždy konzultujte s jeho obyvateli, vždyť oni budou prostor využívat a zcela jistě mohou mít jiný vkus než vy, a kromě toho by se měli zapojit do rozhodování ve věcech, které se jich týkají.
Vlastislava Pilousová, imprimis